Soep van witte bonen in tomatensaus

Ik ben gek op koken en lekker eten. Vooral als ik dat ook nog eens heel goedkoop kan maken. Ik ben dan ook fan van ongeveer alle tv-programma's die met koken en eten te maken hebben. Masterchef Australia is veruit mijn favoriet. Ik vind die het leukste omdat je de kandidaten veel beter leert kennen, de drie jury-leden geweldig zijn (mag ik een keertje met hen dineren?) en vanwege de vele Masterclasses die ze laten zien.

Natuurlijk gebruiken zij hierbij veel dure ingrediënten, maar ook daar raak ik door geïnspireerd. Je kunt namelijk ook bepaalde bereidingswijzen op andere producten toepassen. Of een combinatie kruiden bij iets anders gebruiken. Maar ook culinair recensent Matt Preston geeft af en toe een Masterclass. En deze zijn het interessantst, omdat hij met voorraadkastproducten kookt.


Zo liet hij zien hoe je heel makkelijk van een blik witte bonen in tomatensaus een heerlijke soep kunt maken. Het klinkt misschien een beetje raar, maar wat dan als ik zou zeggen tomatensoep met wittebonen? Dat klinkt toch heerlijk? En toch is het hetzelfde... Maar nu makkelijker. En, goedkoper!

Wat heb je nodig?

- 1 blik witte bonen in tomatensaus (400 gram)
- 50 ml slagroom
- 150 ml melk
- Olijfolie (ter garnering)
- beetje koriander, vers of gedroogd

Hoe maak je het?

Verwarm de bonen in tomatensaus in een pannetje. 

Pureer dit als het warm is met een staafmixer. Voeg nu room en melk toe totdat de soep de gewenste dikte heeft. Je kunt de room hier ook achterwege laten en de melk eventueel vervangen voor water een een half bouillonblokje. 

Schep de soep in een bord of een kom en garneer met een klein beetje koriander en een beetje olijfolie. Je kunt dit natuurlijk ook vervangen door andere kruiden naar smaak. Tijm of oregano doen het ook goed. 

Eet smakelijk!

Bron: Matt Preston - Masterchef Australia website

Reacties