Koken met restjes: Paneermeel

Waste not, is een van mijn motto's. Ik probeer dan ook nooit voedsel weg te gooien. Elke keer als het wel gebeurt, ben ik altijd een beetje boos op mezelf. Maar door deze instelling word ik wel steeds creatiever met het gebruiken van restjes waarvan je denkt dat je er niets meer mee kunt.

Neem nou brood. Als je het niet invriest vanwege ruimtegebrek, wordt het oud. En vaak maak ik tosti's of rooster ik het. Maar je kunt er ook je eigen overheerlijke paneermeel mee maken. Dit is tot 3 à 4 dagen houdbaar in de koelkast en kan ingevroren worden. Je kunt er natuurlijk eindeloos mee variëren.

Hier het recept van Buddy Valastro, Cake Boss en Cooking Boss (TLC):

Benodigdheden:

- een half brood (wat voor brood je maar over hebt, op de zoete varianten na, hier kan je wel weer een heerlijke bread and pudding van maken)
- een half kopje geraspte pecorino of parmezaanse kaas
- 1 teentje knoflook, geperst
- 1 eetlepel gedroogde Italiaanse kruiden
- 1,5 eetlepel gedroogde peterselie
- halve theelepel zeezout

Bereidingswijze:

Leg het brood de avond van tevoren op een bakplaat om uit te drogen.

Doe het brood in stukjes in een keukenmachine. Maal het brood tot het zo groot is als een dubbeltje.

Voeg de kaas, knoflook, kruiden en zout toe en vermaal het geheel tot een fijne substantie. En klaar is je zelfgemaakte paneermeel.

Wat je niet gebruikt kun je dus 3 á 4 dagen in de koelkast bewaren of invriezen. Doe dit dan in kleine hoeveelheden zodat je steeds kunt pakken wat je nodig hebt.

Bron: http://www.food.com

Reacties