Koken uit de voorraadkast: lasagne

Het liefst maak ik natuurlijk een heerlijke zelfgemaakte bolognesesaus voor de lasagne. Dat is en blijft het lekkerste. Maar omdat ik, als bepaalde producten in de aanbieding zijn, die insla om de voorraadkast aan te vullen en altijd iets te eten in huis te hebben, gebruik ik bij krappere tijden ook wel eens een 'fabrieksproduct'.


Ingrediënten:

- 1 fles Sugocasa van Grand Italia (voorraadkast)

- 500 gram half om half gehakt (diepvries)
- een half pakje ontbijtspek (voorraad)
- 2 uien (voorraad)
- lasagnebladen (voorraad)
- halve eetlepel gedroogde oregano (voorraad)
- scheutje Worcestershire saus (voorraad)
- zout en peper (voorraad)
- bolletje mozzarella (gekocht)

Bechamelsaus

- halve liter halfvolle melk (gekocht, maar ik gebruik ook wel eens houdbare melk ik die ik meestal in huis heb)
- 50 gram bloem (voorraad)
- 50 gram roomboter (voorraad)
- mespuntje nootmuskaat (voorraad)
- zout en peper (voorraad)
- geraspte kaas (voorraad, ik ben een echte kaaskop en heb eigenlijk altijd geraspte kaas in huis)

Bereidingswijze:


Snijd de uien fijn. Ik doe dit in de hakmolen die bij de blender zit. Zet dit apart in een schaaltje.


Snijd het ontbijtspek fijn. Ook dit doe ik in dezelfde hakmolen.


Bak het gehakt rul en kruid het met peper. Aangezien er al zout in de klant-en-klaar saus zit, want ik met zouten tot ik het eindresultaat heb geproefd.


Doe het ontbijtspek bij de gehakt en bak dit mee. (ca. 2 minuten)


Doe dan de ui erbij en bak dit mee. (ca. 2 minuten)


Schenk er dan de saus bij en roer dit door. Ik doe ook altijd nog een klein beetje water in de fles, dop erop, even schudden en erbij schenken. Ik haal namelijk graag het onderste uit de kan.


Doe wat lekkere kruiden bij de saus om de smaak te verbeteren. Ik deed er een snufje zwarte peper in, een halve eetlepel oregano en een scheutje Worcestershiresauce. Laat de saus ca 10 minuten pruttelen en maak intussen de bechamelsaus.


Bechamelsaus:


Smelt de boter in een pan. Als het pruttelt, gooi er dan de bloem bij en roer dit goed door. Het wordt een soort van compacte substantie. Dit is goed en heet een roux. Laat dit even doorkoken totdat de bloem gaar is.


Giet er dan beetje bij beetje de melk bij en roer dit goed door met een garde. Uiteindelijk houd je een dikkige saus over. Kruidt deze met peper en nootmuskaat en laat er twee handjes geraspte kaas in smelten. Dan is de saus klaar.


Lasagne opbouwen:


Begin met een klein laagje tomaten/gehaktsaus. Maak deze laag niet te dik, anders stort je lasagne in. Het moet genoeg zijn voor de lasagnebladen om te kunnen koken.


Leg daarop een laagje lasagnebladen. Let hierbij op dat je ze niet helemaal tegen de zijkant van de ovenschaal aanlegt. Ik houd ze altijd ongeveer een centimeter van de kant.


Leg hierop weer een dun laagje tomaten/gehaktsaus. Ook hier weer niet te veel, want anders stort je lasagne in bij het opscheppen. Dus genoeg om de lasagnebladen te bedekken.


Scheur de mozzarella in stukjes in verdeel dit over de saus.


Leg hierop weer een laag lasagnebladen, zoals hiervoor omschreven.


Schep hierop een laagje tomaten/gehaktsaus. Bij mij is dit het laatste beetje saus. (zorg ervoor dat de randen ook gevuld zijn.


Je kunt hier ook weer mozarella op leggen, maar ik vind dat te machtig worden. (En duurder)


Leg op de laatste laag saus weer de lasagnebladen en giet hier de bechamelsaus over. Verdeel het goed over de schotel. Bestrooi eventueel nog met geraspte kaas.


Bak de lasagne ca 45 minuten op 180 graden. Laat de lasagne 10 minuten afkoelen voor hem aan te snijden. Hij is nu toch nog veel te heet om te eten, en door het afkoelen kun je hem beter snijden en opdienen.


Bon appetit!


Reacties

  1. Al een paar keer gemaakt, en ondertussen heet het hier 'De Epische Lasagne' (met hoofdletters).
    Kunnen er met z'n tweeën met gemak 2 avonden van eten, en de dag erna is het nog lekkerder. Bedankt voor het delen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat verschrikkelijk leuk om te horen, Saskia! Epische Lasagne... :)
      Trouwens, de nieuwe recepten worden tegenwoordig op www.budgetchef.nl geplaatst. Misschien leuk om daar eens een kijkje te nemen?

      Verwijderen

Een reactie posten