Gevulde tomaten/maissoep

Gisteren postte ik een recept voor een snelle tomaten/maissoep en gaf daar zelf al variaties bij voor een wat gevuldere soep. Vandaag had ik geen zin om lang in de keuken te staan, maar wilde wel lekker eten. Ik heb dus een restant van die soep opgewarmd en daar kleine gehaktballetjes en macaroni aan toegevoegd. En dat was een winnaar. Dit recept gaat in mijn vaste lijst met dingen die ik graag maak. 


Wat heb je nodig?

- 1 ui, gesnipperd
- 1 blik mais
- 1 blik tomatenstukjes, of gepelde tomaten (snijd de tomaten dan in stukjes)
- 1 klein blikje tomatenpuree
- 2 blokjes groentenbouillon, niet-vegetariërs kunnen ook kip of rund gebruiken
- 750 ml water

- 100 gram gehakt, gekruid en in kleine balletjes gedraaid
- macaroni (een klein handje per persoon)
- chilipoeder

Hoe maak je het?

Fruit de gesnipperde ui tot deze glazig ziet.

Bak de tomatenpuree even mee tot de zurige geur weg is. 

Giet de tomatenblokjes met het vocht erbij. Voeg het water en de bouillonblokjes toe. Doe er een mespuntje chilipoeder bij. Breng aan de kook. en laat het ongeveer 10 minuutjes zachtjes pruttelen.


Kook intussen de macaroni volgens de aanwijzingen op de verpakking. Let op, gooi de macaroni niet in de soep tenzij die helemaal op gaat. De macaroni wordt papperig als die in de overgebleven soep zit. 

Voeg dan de mais toe en en de gehaktballetjes toe en laat nog even 5 minuutjes doorprutttelen, of tot de balletjes gaar zijn. Ze zijn gaar als ze allemaal boven komen drijven. 

Proef de soep en voeg eventueel naar smaak chilipoeder, zout en peper toe. 


Serveer eventueel met verse peterselie of koriander als je die in huis hebt. Ik heb gedroogde koriander gebruikt en dat was heerlijk. 

Eet smakelijk!

Reacties