Koken met restjes: Tomaten/groentensoep

Soep is het misschien wel het meest veelzijdige soort gerecht. Je kunt eigenlijk van alles soep maken. Je kunt een goedgevulde soep maken of een lichte heldere bouillon. 

Ik maak graag een tomaten/groentensoep met de restjes die ik aan het einde van de week nog in huis heb.



Wat heb je nodig?

- 1 ui, gesnipperd
- 2 blikken gepelde tomaten
- 1 bouillonblokje naar keuze, (groenten, rund of kip)
- 1 theelepel tijm
- 1 mespuntje chilipoeder
- water
- gesneden groenten naar keuze
- zout en peper
- een scheutje Worcestershiresaus (optioneel)

Hoe maak je het?

Fruit het uitje aan in een diepe pan met een dikke bodem.

Giet hier de gepelde tomaten bij met het sap. Vul de twee blikjes met water en giet dit ook bij in de pan. Doe een bouillonblokje naar keuze in de pan. (Ik neem meestal runderbouillon, behalve als ik weet dat ik vegetarische eters krijg of kan krijgen.) Doe als laatste de tijm en de chilipoeder in de pan en breng aan de kook.

Laat de soep ongeveer 30 minuten zachtjes koken. 

Haal de pan van het vuur en pureer de soep met een blender. Doe dit voorzichtig in verband met de hete vloeistof. Als alle tomaten goed gepureerd zijn, roer de soep dan door en kijk of je de soep goed vindt qua dikte. Ik gooi er meestal nog een blikje water bij. 

Doe de gesneden groenten in de soep en laat nog even pruttelen tot de groenten de gewenste gaarheid hebben. 

Giet een scheutje Worcesteshiresaus in de soep. Proef de soep en kruid eventueel met zout en peper. Een beetje maggi kan ook lekker zijn. 

Slurp ze!

Je kunt in deze soep alle groenten gooien die je lekker vindt. Ik houd zelf van groenten die nog een beetje knapperig blijven, maar eerlijk is eerlijk, ik kijk gewoon wat ik nog over heb en dat gaat erin. Mijn manier om de restjes op te maken. 

Eet bij soep een lekkere tosti, stokbrood of toast met zelfgemaakte hummus of een heerlijke tunamelt tosti. 

Reacties