Linzensoep met vegetarische spekreepjes

Tsja, wat zal ik erover zeggen. Ik ben er niet wild enthousiast over. De smaak was ok. Het smaakte een beetje naar rookworst, maar dan zouter. 





Qua smaak pasten ze gelukkig wel goed in mijn recept. Het is een recept dat ik van een vriendin heb gekregen en het leek me uitermate geschikt voor dit experiment.

Wat heb je nodig?
(een flinke pan soep)

- 400 gram gedroogde linzen
- een pakje vegetarische spekreepjes
- 2 liter groentenbouillon, zelfgemaakt of van twee blokjes
- 2 uien, gesnipperd
- 2 teentjes knoflook, fijngesneden of geperst
- 1 eetlepel plantaardige olie
- 2 eetlepels Indiase currypasta
- koriander

Hoe maak je het?

Kook de linzen 10 minuten en giet ze af. Laat deze even staan tot je ze weer nodig hebt. 

Verhit de olie in een grote soeppan. Fruit hierin de ui tot die glazig ziet. Voeg dan de knoflook toe en bak even mee. 

Schep de currypasta in de pan en roer door. Voeg de linzen toe, meng met de rest en schenk de bouillon erbij. Breng dit aan de kook. Zet het vuur laag en laat de soep circa 30 minuutjes zachtjes koken of tot de linzen zacht zijn. Vergeet niet af en toe te roeren.

Pureer de soep, als de linzen zacht zijn, met een blender. De soep hoeft geen glad geheel te worden, je kunt dus ook de linzen pletten met een stamper.

Bak intussen de spekreekpjes knapperig in een koekenpan en voeg deze toe aan de soep. 

Serveer met verse koriander, brood en eventueel wat chutney.

Eet smakelijk!

PS: Ik heb vandaag een kliekje van de linzensoep gegeten en vond het eigenlijk een stuk beter smaken! Dit is zeker eentje voor als er weer vegavrienden komen eten. 

Reacties