Macaroni a la mama

We hebben ze allemaal. Van die gerechtjes die ons aan vroeger doen denken. Je favoriete maaltje die je best elke dag van de week zou hebben willen eten. Voor mij was dat de macaroni zoals mijn moeder die maakte. Daar kon ik van blijven eten.


Mijn moeder heeft intussen haar eigen recept aangepast en gebruikt daar nu een in blokjes gesneden hamschijf in, maar ik ga toch voor de smac... Sorry, ik weet dat veel mensen er van gruwelen, maar voor mij hoort dat gewoon in dit recept.

Wat heb je nodig?
(4 tot 5 porties)

- 1 blikje smac, mag ook ham zijn
- 1 ui, gesnipperd
- 1 zakje macaronikruiden van Euroshopper/Basic
- 1 klein blikje tomatenpuree
- 350 gram macaroni
- 200 ml water
- 1 eetlepel olie, zonnenbloem of olijf
- Worcestershiresaus (optioneel)
- eieren
- geraspte kaas
- augurk, in kleine stukjes

Hoe maak je het?

Kook water en schenk 200 ml in een maatbeker. Giet hierin de macaronikruiden en laat minstens 10 minuutjes wellen.

Kook de macaroni volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Snijd de smac (of ham) in blokjes van ca 1 cm.

Verhit de olie in een hapjes pan. Fruit de ui aan tot hij glazig is. Bak nu de smac voor ongeveer 5 minuutjes mee.

Doe de tomatenpuree bij de smac in bak mee tot de zurige geur verdwenen is.

Giet de gewelde macaronikruiden in de pan en roer goed door. Laat dit ca 2 minuutjes zachtjes pruttelen.

Roer er dan de gekookte macaroni door en zorg dat alles goed gemengd is. Voeg nu een scheutje Worcestershiresaus toe als je dat wilt. 

Serveer met gebakken spiegelei, geraspte kaas en de augurk.

Eet smakelijk!



Reacties