Pasta Gorgonzola

Het moge duidelijk zijn, ik ben een kaaskop, een kaasjunk, ik kan niet zonder. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende soorten blauwe kaas gehad. Ik kan er van dromen. Heerlijk!

Een van mijn favorietste recepten is dan ook die voor de Pasta met Gorgonzolasaus. Ik zou dat elke dag kunnen eten. Nu is gorgonzola natuurlijk niet de meeste goedkope kaas die er bestaat, maar zo duur is het nu ook weer niet. En soms zelfs heel voordelig in de aanbieding.



Oorspronkelijk maak je pasta gorgonzola alleen met door een roomsaus met de heerlijke blauwe kaas te serveren, maar ik wilde er een echte maaltijd van maken en heb dus zelf wat geëxperimenteerd. En daar is mijn favoriete maaltje uit ontstaan. Eentje die ik maak als ik iets te vieren heb, of als ik even een knuffel nodig heb. 

Wat heb je nodig?
(2 porties)

- 150 gram pasta (penne of fusilli is het lekkerste)
- 1 prei
- 1 kipfilet
- 1 stukje gorgonzola, ongeveer 150 gram (de pittige variant is het lekkerst)
- scheutje (slag)room of kookroom
- zout
- zwarte peper
- 1 eetlepel olijfolie

Hoe maak je het?

Snijd de kipfilet in stukjes - ik houd zelf van kleine stukjes. Snijd de prei in halve ringen. Snijd de korst van de gorgonzola en snijd deze in kleine blokjes. En niet snoepen he? Ok, eentje mag! 

Breng een pan met ruim water en zout aan de kook.

Verhit de olijfolie in een hapjespan. Bak hierin de stukjes kipfilet bruin. Kruid ze tijdens het bakken met zout en peper. 

Kook de pasta al dente volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Bak de preiringen ca 2 minuutjes met de kip mee. Voeg dan de gorgonzola toe en laat deze smelten. Giet er een scheutje room bij en meng dit goed met de rest. Laat de pan op laag vuur staan tot de pasta klaar is. 

Giet de pasta af en giet deze in de saus. Even goed doorroeren zodat op alle pasta saus zit.

Strooi op het bord nog wat versgemalen peper over de pasta en eventueel geraspte kaas. 

Buon Appetito!

Vega-versie: Vervang de kip door 100 gram in vieren gesneden champignons.

Serveertip: het is ook erg lekker om er op het bord nog geroosterde pijnboompitjes of geroosterde gehakte walnoten overheen te strooien. Dit maakt het recept wel gelijk een stuk duurder. 



Reacties