Koken uit de voorraadkast: Snelle Tomaten Maissoep

Soms weet je gewoon even niet wat je moet maken en heb je ook niet heel veel in huis. Dan wordt het tijd om creatief te worden. Ik heb eigenlijk altijd blikjes met gepelde tomaten of tomatenstukjes, tomatenpuree en bouillonblokjes in huis. Daar kan ik dan eigenlijk ook altijd soep van maken.

Dit keer had ik alleen geen verse groenten in huis. Maar wel had ik nog een blik mais in huis. Ik ben gek op mais en kan zo'n blik ook best zo leeg eten. En die blijkt ook nog eens heel lekker in tomatensoep. Simpel en snel. 



Wat heb je nodig?

- 1 ui, gesnipperd
- 1 blik mais
- 1 blik tomatenstukjes, of gepelde tomaten (snijd de tomaten dan in stukjes)
- 1 klein blikje tomatenpuree
- 2 blokjes groentenbouillon, niet-vegetariërs kunnen ook kip of rund gebruiken
- 750 ml water
- chilipoeder

Hoe maak je het?

Fruit de gesnipperde ui tot deze glazig ziet.

Bak de tomatenpuree even mee tot de zurige geur weg is. 

Giet de tomatenblokjes met het vocht erbij. Voeg het water en de bouillonblokjes toe. Doe er een mespuntje chilipoeder bij. Breng aan de kook. en laat het ongeveer 10 minuutjes zachtjes pruttelen. 

Voeg dan de mais toe en laat nog even 5 minuutjes doorprutttelen. 

Proef de soep en voeg eventueel naar smaak chilipoeder, zout en peper toe. 

Serveer met brood, een tosti of een quessadilla. 

Eet smakelijk

Tip: Voeg extra groenten toe zoals in blokjes gesneden courgette en wortel. Laat de wortel dan wel meekoken als de tomatenblokjes erin gaan. 

Tip: De vleeseter kan er ook nog gehaktballetjes aan toevoegen. 


Tip: Als je nog verse peterselie of koriander hebt, dan is dit heel lekker over de soep. Ik heb zelf gedroogde koriander gebruikt. Ook heel lekker. 


Tip: Wil je een wat gevuldere soep, voeg dan gekookte macaroni toe aan de soep in de kom of het bord. Je kunt het ook even meekoken, maar dit is niet lekker als je soep overhoudt. De macaroni neemt dan extra vocht op en wordt papperig. Ik schep zelf een kleine portie gekookte macaroni in mijn bord of kom en schenk daar de soep over. 



Reacties