Super-budget-spaghetti

Kant en klare pastasaus is meestal al best betaalbaar. Maar als je de ingrediëntenlijst bekijkt, zie je daar meestal een hele reeks aan E-nummers en chemisch klinkende namen voorbij komen. Mij ontnemen ze altijd behoorlijk de eetlust. Daarom maak ik altijd zelf mijn saus. 



In dit recept heb ik voor een combinatie van rundergehakt en champignons gekozen. Ten eerste is dit goedkoper, maar het scheelt ook nog eens aanzienlijk in de calorieën. Ook bevat dit gerecht ruim de aanbevolen 200 g groenten per persoon.

Deze spaghetti kost je 20 minuten van je tijd  en slechts 2,67 euro voor twee personen!



Ingrediënten

-100 g extra mager rundergehakt (1,20)
-1 ui gesnipperd (0,15)
-200g champignons in dunne plakjes (0,60)
-1 blikje tomatenpuree (0,08)
-2 teentjes knoflook (0,05)
-1 blik tomatenblokjes (0,39)
-100g volkorenspaghetti (0,20:  NU in de BONUS bij AH voor 0,97 voor 500 g - week 17 2014)


Bereiding

Breng een pan zout water aan de kook voor de spaghetti. Kook de spaghetti in ongeveer 11 minuten al dente.

Ondertussen: fruit de ui met een eetlepel olie in een hapjespan tot de ui glazig is. 

Bak de champignons dan mee tot ze zacht worden. Voeg dan de tomatenpuree en het gehakt toe en bak tot het gehakt gaar is. 

Voeg dan de tomatenblokjes toe inclusief vocht. Breng aan de kook en vervolgens op smaak met peper en flink wat zout. Zout is de beste vriend van tomaat en brengt de smaak echt omhoog. 

Zo is de saus in principe al lekker, maar ik heb een vensterbank vol verse kruiden, dus ik heb er nog een bosje basilicum en oregano aan toegevoegd. Gedroogde kruiden gebruiken kan natuurlijk ook.



Verdeel de spaghetti over twee borden en giet de saus eroverheen.

Eet je alleen? Vries dan de helft in voor een makkelijke kliekjesdag.

Toen ik 100 g gekookte spaghetti op mijn bord afwoog, hield ik spaghetti over. Deze heb ik bewaard om te verwerken in een omelet.

Eet smakelijk!

Reacties