Vegetarische spekreepjes - de test

En daar is er weer zo een, zo'n moment waarop je echt geen boodschappen kunt gaan doen omdat het geld simpelweg op is. Dan wordt het tijd om de keukenkastjes uit te mesten. Eigenlijk neem ik me voor om dat elke maand een keer te doen en dan even voorraad te koken met de spullen die al wat langer staan. Meestal houd ik dat niet al te lang vol in verband met lekkere dingen op de markt en in de winkel.

Maar nu moet het weer even. Ik heb simpelweg geen andere keuze. Gelukkig heb ik de eigenschap om voorraden aan te leggen, van mijn moeder overgenomen en zit ik nooit zonder eten. Het vereist een beetje creativiteit, maar vooral ook weten wat je zelf lekker vindt en daar een beetje mee experimenteren.

Na een wat rommelen in de kastjes, zag ik dat ik nog voldoende uien, linzen, bouillonblokjes en indiase kruidenpasta's heb. En ik had nog een bonnetje om gratis Tivall spekreepjes te halen bij de Appie, dit omdat ik mee doe aan een test over vleesvervangers van Tivall. De spekreepjes dus. Voor in de Indiase Linzensoep.


Even tussen jou en mij, ik geloof eigenlijk niet zo heel erg in vleesvervangers. Ik vind koken zonder vlees voor vegetarische vrienden superleuk en een enorme uitdaging. Dat is eigenlijk gek, want ik eet heel vaak zonder vlees, maar dat is dan weer niet bijzonder genoeg of zo. Dus elke keer als ik vegavrienden over de vloer krijg, probeer ik iets bijzonders te maken. Zonder vlees. En zonder vleesvervangers, want die vind ik eigenlijk overbodig. Of toch niet?

Soms, heel soms, zoek je een vleesvervangend ingrediënt dat aan flink wat eisen moet voldoen: het moet knapperig zijn, zoutig, een extra bite geven, sappig enzovoorts, enzovoorts, alles wat vlees eigenlijk zo bijzonder maakt qua smaakbeleving. Dan wil ik nog wel eens een vleesvervanger proberen. Meestal leidt dit niet tot het gewenste resultaat en neem ik mezelf voor het nooit weer te proberen, tot ik toch weer denk dat ik dé manier heb gevonden het te gebruiken..

Maar goed, de spekreepjes dus. Het zal mij benieuwen. Ik heb gelezen dat de meesten het een beetje naar rookworst vinden smaken. Geen pasta carbonara dus. Dat lijkt me nu al een verloren zaak. Dus Indiase Linzensoep met vegetarische spekreepjes... Ik kan niet wachten!


Reacties