Barbecue kip-en-bacon pizza

Pizza, het is niet mijn favoriete kostje, maar zo af en toe kan ik daar echt van genieten. Ik heb vaak van die langer houdbare pizzabodems in huis zodat ik eventueel restjes groenten kan opmaken op de pizza. Laatst kwam ik een recept tegen dat mij superlekker leek en een keertje moest proberen: Barbecue kip en bacon pizza.





Als ik er naar keek, liep het water me in de mond. En, ik had bijna alles in huis. Aan de gang dus.

Wat heb je nodig?
(2 pizza's)

- 2 keer een pizzabodem, kant-en-klaar of zelfgemaakt
- 1 kipfilet
- 6 plakjes ontbijtspek
- ca 70 gram rucola (2 volle handjes)
- 2 tomaten, of een bakje cherrytomaatjes
- ca 90 ml barbecuesaus, ik koos voor die van Yil'driz (verkrijgbaar bij AH en Turkse winkels)
- 1 rode ui, in halve ringen
- ca 100 tot 125 gram geraspte jonge kaas, of een kaas naar keuze (ca 2 handjes)

Hoe maak je het?

Bak de plakjes ontbijtspek lekker knapperig in een koekenpan zonder boter en laat ze daarna afkoelen op een stukje keukenpapier.

Smelt een klontje boter in de koekenpan waarin je net de ontbijtspek hebt gebakken en braad hierin de kipfilet tot deze gaar is. Vergeet de kipfilet niet te kruiden met zout en peper. Laat ook de kipfilet afkoelen op een stukje keukenpapier. 

Verwarm nu de oven vast voor op 220 graden. 

Breek de afgekoelde ontbijtspek in stukjes. Pluk daarna de kip in kleine stukjes. 

Beleg nu de pizzabodems. Begin met de barbecuesaus. Leg daarop de rucola. Verdeel er daarna de ui, ontbijtspek en kip over. Verdeel er dan de plakjes tomaat over of de gehalveerde cherrytomaatjes. Eindig met een flinke laag kaas. 

Bak de pizza 10 minuten in het midden van de oven. 

Eventueel kun je de pizza’s na het bakken met wat extra rucola beleggen en met olijfolie besprenkelen

Eet smakelijk!

Tip: je kunt ook spinazie gebruiken in plaats van rucola. 






Reacties