Driekazenpizza

Sinds enige tijd maak ik zelf pizza's, vanaf de bodem. Die ik dus ook zelf maak. Maar tot nu toe wilde ik er nooit één op deze site plaatsen. Er was altijd wel iets mis mee: qua smaak, uiterlijk of textuur. Maar deze driekazenpizza was pure perfectie.



Driekazenpizza? Het is toch vierkazenpizza, hoor ik je denken? Dat klopt, maar een pizza met vier kazen vond ik te duur en deze site heet niet voor niets Budgetchef. Ik had al twee kazen in huis: een oude (in geraspte vorm) en een jong belegen en hoefde daarom alleen nog maar een blauwschimmelkaas te kopen. Want op een pizza met verschillende kazen hoort minimaal één blauwe kaas. Vind ik althans.

Verder kocht ik twee blikjes tomatenpuree (à € 0,07). Ik heb ook uien gebruikt, maar die heb ik vaak in huis, net als de overige ingrediënten, waaronder de bloem voor de bodem. Pizza maken hoeft niet duur te zijn, maar kost wel veel tijd.

Wat heb je nodig?

Voor de bodem

- 200 gram bloem
- kwart zakje instant gist
- eetlepel (olijf)olie
- ca. 2 cl lauw water
- theelepel zout

Voor het pizzabeleg

- 3 soorten kaas (ik gebruikte oude kaas, jong belegen en gorgonzola)
- 2 blikjes tomatenpuree (à 70 gram)
- 2 uien

Hoe maak je de pizza?

Je begint natuurlijk met de voorbereidingen voor de bodem, want het deeg moet een tijdje rijzen.

Strooi de bloem in een schaal en voeg daar de gist, (olijf)olie, zout en het water aan toe. Meng dit alles goed met een mixer. Bestrooi de ondergrond waarop je het deeg gaat kneden (ik gebruik een houten broodplank) met bloem en begin met kneden. Dit duurt ongeveer tien minuten. Is het deeg te nat, voeg je wat bloem toe en als het te droog is, doe je er een beetje lauw water bij. Je deeg is goed als het elastisch is en niet meer plakt aan de ondergrond. Maak er een mooie bol van, leg die in een schaal en overdek die met een vochtige theedoek. Zet de schaal op een warme en vochtvrije plek. Het deeg gaat nu rijzen.

Nadat het deeg een uur tot anderhalf uur heeft gerezen, is de bol tweemaal zo groot en kun je de bodem gaan maken. Bestrooi het werkblad wederom met bloem. Dit is belangrijk, want anders blijft het deeg plakken. Als het deeg tijdens het kneden toch nog een beetje aan de ondergrond plakt, bestrooi je het met nog wat bloem. Dat helpt altijd. Druk de bol plat met je handen en bewerk het daarna met een deegroller. Rol het deeg totdat je een mooie platte bodem hebt. Met je handen kun je de bodem in de gewenste vorm kneden.

Als je tevreden bent, kun je de pizza gaan beleggen. Niet vergeten: leg de bodem voordat je die gaat beleggen alvast op een stuk bakpapier op de ovenbakplaat. Als je dat pas achteraf doet, is er een grote kans dat de nog zachte bodem uit elkaar valt. Ik spreek uit ervaring.

Schep de tomatenpuree op de bodem en spreid die met de bolle kant van een lepel egaal uit over het oppervlak. Laat de rand zoveel mogelijk vrij. Voor de nodige vitamines heb ik in deze pizza ook nog twee uien verwerkt. Snijd ze in ringen en verdeel ze over de tomatenpuree. Voeg als laatste de drie kazen om en om toe totdat de hele pizza bedekt is.

Bak de pizza in 25 minuten op 200 graden.

Eet smakelijk!

Reacties